torsdag 23 juni 2011

Skadegörelse för skoj skull

Mot slutet av ett nattpass en lördagsnatt då vi kör på en gata nära ett lokalt centrum så ser kollegan två personer som går inne i ett bostadsområde. Tydligen väckte de hans intresse, för han kör runt området för att kontrollera vad de gör (vägen där han såg dom var blockerad av en bom). När vi letat oss in och tillbaka mot vägen där de gick och får syn på dem riktar en av dem precis en ordentlig hoppspark mot en parkerad bil. Han gasar och vi flyger ut och griper dem. Det var två berusade killar som plötsligt hade fått för sig att attackera en parkerad bil med sparkar. Bilen var bucklig och repad. Jag pratar med en av killarna, en 30-åring med bra jobb som tjänar dubbelt så mycket som jag, och han hade absolut ingen förklaring till upptåget. Medan kollegan går in och väcker familjen som fått sin bil tillbucklad identifierar jag upp och förhör honom. Han erkänner och säger sig vara beredd att betala skadorna. När bilägaren kommer ut så blir det lite hetsk stämning, av förklarliga skäl så blir han allt annat än glad när han ser sin nylackerade bil repad och bucklad med skomärken över hela ena sidan. Han får skälla av sig lite på mannen jag har pratat med. Killen slänger ur sig lite ursäkter som inte imponerar på bilägaren och efter ett tag går jag in och bryter och skickar iväg honom. Den andre killen tar vi däremot med eftersom han är utlänning och inte har någon fast adress i Sverige. Han grips i flyktfara för att han inte skall kunna lämna landet utan att betala för sig. Dessutom behövde han nyktra till en del innan han kunde förhöras.

För bilägarens del, så räddade kollegans skarpa ögon honom ifrån att själv behöva stå för en självrisk på 6000 kronor när skadorna lagas, så han var naturligtvis tacksam. Och det är alltid kul när man känner att man konkret faktiskt hjälper någon när man jobbar. Killarna lär dömas till dagsböter samt skadestånd, varav skadeståndet kommer att bli den stora kostnaden (även försäkringsbolaget skall naturligtvis ha sina kostnader täckta). Men hade de inte haft en sådan osannolik otur att vi hade passerat precis när de sparkade på bilen så hade de naturligtvis kommit undan med det, vilket ju är fallet med de flesta sådana här upptåg. Även om en skadegörelse aldrig kan jämföras med rån, misshandel eller inbrott, så är det ändå nedslående att människor bryr sig så lite om vad deras handlingar får för konsekvenser för andra. Och i det här fallet var det dessutom så totalt meningslöst, vilket en av gärningsmännen kanske märkte själv när han stammande skulle förklara för bilägaren varför de hade roat sig med att buckla hans bil.

13 kommentarer:

  1. Tur att det finns poliser!

    Skadegörelse är onödigt, håller med om att det är synd att vissa inte bryr sig om vilka konsekvenser deras handlingar får. Lite kul att han sen inte heller kunde förklara varför, det tyder ju också ganska mycket på att han inte hade någon anledning som helst till varför han sparkade på bilen.

    Nu hör detta inte till inlägget men en bekant till mig fick sin hyfsat nya BMWs registreringsskylt snodd under tiden han var bortrest. Självklart polisanmäldes händelsen, han fick en tillfällig registreringsskylt.

    Tråkigt att man inte kan låta bilen stå parkerad utan att något skall hända, men som jag skrev i början, det är tur att ni finns, ännu bättre blir det ju om gärningsmännen tas på bar gärning ^^

    SvaraRadera
  2. Vääärldens bästa blogg!!

    SvaraRadera
  3. Tönne, tack, och visst är det roligt när vi faktiskt har turen att ta gärningsmän på bar gärning :-).

    Mela, tackar så mycket!

    SvaraRadera
  4. Kul att höra att någon åker fast för såna där saker ibland. Annars har jag i stort gett upp hoppet om att få hjälp av polisen vid problem.

    Spaningsuppslag saknas är ju det normala svaret på allt som är jobbigare än nykterhetskontroller.

    Trots fotavtryck, blodspår, handavtryck mm vid inbrott så skrivs anmälan av direkt över telefon.

    SvaraRadera
  5. Johan, visst händer det väldigt ofta att spaningsuppslag saknas, men knappast om det finns blodspår eller fingeravtryck på platsen...

    SvaraRadera
  6. Eller så avskrivs det utan åtgärd för att förövaren är för ung och/eller har för mycket på sig redan. Att koppla in soc/bup har föga effekt, småbusarna gör som de vill ändå, de vet att de är straffimmuna.

    //Pythia

    SvaraRadera
  7. Pythia, utredningar avskrivs aldrig när de går att utreda om det finns skadeståndskrav, oavsett hur ung förövaren är eller om själva brottet inte ger något ökat straff för att de redan har så mycket på sig. Detta för att ta vara på målsägarens intressen. Sen får man för min del gärna minska både ungdomsrabatten och mängdrabatten...

    SvaraRadera
  8. Jag råkade härom månaden ut för ungefär samma sak som i blogginlägget. Någon hoppade på motorhuven på bilen. Nåväl, en granne ser vad som händer och ringer polisen som har en patrull i närheten och tar två av tre gärningsmän, dock inte han som hoppade utan hans två kumpaner.

    Ögonvittne, som har sitt fönster tre meter från bilen, och två gripna medhjälpare. Resultat: "förundersökningen nedlägges - brottet går upppenbart ej att utreda" Självklart så fanns skadeståndskrav.

    Nu är jag inte polis men för mig är det inte uppenbart att brottet inte går att utreda. Snarare handlar det om att vardagsbrott blir bortprioterade. Något som är väldigt tråkigt då inbrott, stölder, skadegörelse etc är det som gemene man normalt råkar ut för.

    Det gör mycket stor skada för tryggheten och förtroendet för polisen.

    SvaraRadera
  9. Tråkigt att höra att de la ner förundersökningen om skadegörelsen på din bil, Peter. Min gissning är att de inte kunde binda någon av de två gripna till brottet, och inte kunde identifiera den som din granne faktiskt såg hoppa på din bil. Det hade varit väldigt praktiskt om man kunde hålla kumpanerna solidariskt ansvariga eller om det fanns sätt att straffa folk för att de inte berättar det de vet (vem gärningsmannen var) för polisen, men inget av detta är möjligt på grund av en snäv lagstiftning och mycket högt ställda krav på rättssäkerhet. Då återstår bara att via grannens signalement och de gripnas bekantskapskretsar försöka "i blindo" identifiera en möjlig gärningsman, och det är svårt och resurskrävande. Där kommer antagligen överväganden in om att hellre satsa begränsade resurser på grövre brott eller brott man har större möjlighet att lösa. Men det är bara mina spekulationer.

    SvaraRadera
  10. Martin - i min omedelbara närhet har jag just ett sådant fall som avskrevs trots skadeståndskrav, det rörde sig om en gärningsman (pojke) som ännu inte nått straffmyndig ålder men som redan hade ett flertal anmälningar om misshandel på sig. Trots vittnen och trots skador på offret så lades fallet ner. Nu har jag inte förundersökningsprotokollet här så jag kan inte ange ordagrant varför, men nedlagt blev det och det lika unga offret (unga tonåringar) känner sig överkörd, utlämnad och icke trodd på. Skadorna (sydda/tejpade) och blåmärkena läker, men att han som faktiskt oprovocerat gick till angrepp går fri gör ondare.

    "Gärningsmannen" skryter på sin facebookprofil om att han "äger snuten". =(

    //Pythia

    SvaraRadera
  11. Pythia, det är lika frustrerande varje gång att höra om hur unga pojkar tillåts att beté sig hur som helst utan att det får några konsekvenser, vilket sänder väldigt olyckliga signaler till både de som begår brotten och de som drabbas av deras brottslighet. Det finns mycket att säga om det här. Jag är generellt för betydligt "hårdare tag", kraftfulla konstruktiva åtgärder som både ser till att skydda och ge upprättelse till brottsoffer och som tvingar in den unge brottslingen på en annan bana och tar bort honom som kriminell förebild för andra i riskzonen. Jag skulle även vilja se en sänkning av straffmyndighetsåldern och en minskning av "ungdomsrabatten", men det är väldigt politiskt inkorrekt att säga det... Vad gäller fallet med dina bekanta, så håller jag självklart med dig om att det är viktigt för offrets del att en utredning sker även om gärningsmannen ej är straffmyndig, och det är även så som jag läser lagen (Lul 31 3e stycket 3 punkten). Men lagen är som vanligt otydlig och jag vet självklart inget om på vilka grunder som nedläggningsbeslutet fattades.

    SvaraRadera
  12. hallå där farbror konstapel har en fråga..
    va går gränsen om jag slår sönder en bil rutor och bucklar till den va tror du jag skulle kunna bli tilldömd och betala till den här personen har förskt hitta på skadegörelse men inte så mkt som kommer fram driekt

    mvh

    SvaraRadera
  13. Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Om du gör dig skyldig till skadegörelse så lär du, om du blir dömd, få betala för skadan som du orsakat och därtill få dagsböter (som tillfaller staten). Om någon försöker att falskt sätta dit en annan person för skadegörelse så gör den personen i sin tur sig skyldig till brott.

    SvaraRadera