fredag 9 mars 2012

Äntligen fäste igen...

Nu är våren äntligen här, och för mig som polis i Västerort innebär det ljusare tider på flera sätt. Under vintersäsongen har jag med polisbilen en del dagar halkat omkring som Bambi på hal is på vägarna då våra utryckningsfordon bara haft friktionsdäck (och inte dubbdäck). Jag gillar att man tar miljöhänsyn, men när det både innebär fara för medarbetarna och att uppdraget kraftigt försvåras så kan man fundera över prioriteringsordningen. I princip samtliga turlag anmälde tillbud/arbetsmiljöproblem på grund av bristen på dubbdäck i vinter. Detta då friktionsdäcken vid isigt/snöigt väglag nästan inte gav något fäste alls. Dessutom blir det både frustrerande och närmast löjligt när utryckningsfordon med blåljus och sirener p.g.a väglaget tvingas köra så långsamt att de kan passeras av allmänhetens bilar då dessa kör lagligt (med dubbdäck). Och att försöka komma ikapp en undflyende bil är då inte ens att tänka på. Men värst är det naturligtvis för den person som, eventuellt i nöd, har väntat på att vi skall komma fram.

Jag har även passat på att skriva lite mer generellt om problemen med att köra polisbil på min andra blogg. T.ex. om det faktum att den som strikt följer gällande direktiv i princip aldrig kan följa efter en bil, oavsett vilket brott som har begåtts...

10 kommentarer:

  1. Tur att ni inte har dubbdäck, för då får ni inte jaga buset om dom åker in på Hornsgatan ;-)
    Nejdå skojjar bara, självklart borde ni köra med dubbar, får ambulansen ha dubb?

    /Trixen

    SvaraRadera
  2. Vet inte hur det är för ambulansen, men har hört att Södermalmspolisen har kört med dubbdäck trots Hornsgatan...

    SvaraRadera
  3. Har en far som är en nypensionerad yrkeschaffis som bor nere i Stockholm som glatt peppade mig att köra dubbfritt denna vinter (jag bor i norrland vid kusten och var nere och köpte en bil i norrteljetrakten med dubbfritt) och han envisades med att hela tiden understryka "det är bara att anpassa hastigheten". Anpassa hastigheten funkar så länge det inte är isigt vilket det har varit till och från och då kan man ligga i 10 km/h och få släpp för ingenting. Behöver jag berätta att min kära far fick ett mindre glatt samtal från mig där jag förklarade att han kan ta och fara och flyga med sin kärlek för dubbfritt vilket han besvarade med att bussar och lastbilar kör faktiskt utan här uppe hos mig..... Men den gubben gick inte för lokalpressen här uppe snokar reda på allt obetydligt och rapporterar det. När det är halt tar de sig ingenstans och all trafik står stilla eller ligger som bekant nere i diket och lilla lokaltidningen rapporterar om varenda liten lastbil som halkat ner i buskarna. Så aldrig mer en vinter utan dubbfritt det är som att gå på gymmet med festkläder, ser fint ut men fyller ingen funktion./ Sussi

    SvaraRadera
  4. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, Sussi :-). Jag känner igen mig i beskrivningen av att få släpp i några få km/h då det är isigt eller moddigt på vägen, och det är inte särskilt kul när man åker på blåljusjobb... Tror att din fars lastbil hade däck med betydligt större mönsterdjup, vilket tillsammans med fordonets tyngd kanske hjälpte en del. Men inte hela vägen, som du har forskat fram :-).

    SvaraRadera
  5. Trots mönsterdjup och vikt så sitter det väl igentligen i den som sitter bakom ratten, men på blankis biter bara dubb oavsett. Fast vi "vanliga" kan ju låta bli att köra medans du och din kolleger kan ju inte säga:" Näpp, idag kör vi inte för det är halt ute" :)/Sussi

    SvaraRadera
  6. Kanske lite off topic men jag ser ofta på "112 på liv och död" och har märkt att varje gång polisen ska åka ut så lägger de in 1 eller 2 väskor som påminner om hockeytrunkar i bagaget på patrullbilen. Har ofta undrat vad dessa innehåller och tänkte du som är polis borde veta :) tack på förhand :-)

    SvaraRadera
  7. De så kallade "insatsväskorna" innehåller t.ex. hjälm, benskydd, gasmask, extra spårsäkringsutrustning, gul väst, block/skrivplatta, kanske lite extra kläder, eventuellt pärmar, lathundar, med mera.

    SvaraRadera
  8. I Göteborg kör polisen med dubbade däck. Är det olika från län till län?

    Tack för en intressant blogg!

    / Fredrik

    SvaraRadera
  9. Hur är det med dubbdäcken i hornstull?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbdäck är förbjudna där på Hornsgatan

      Radera