lördag 24 mars 2012

Dilemman med LOB

Passet börjar med att vi får spana av ett inrapporterat större bråk, som misstänktes vara ett bakhåll. Efter att det visade sig vara lugnt på den aktuella platsen och i närområdet så tog vi över ett larm om en berusad man som ramlade omkring utanför en mack. Efter att ha letat ett tag hittade vi på mannen på en tunnelbanestation. Han kunde då gå utan att ramla, men var klart instabil, och dessutom mycket svår att prata med p.g.a. berusning och språksvårigheter (kollegans ryska var vår bästa kommunikationskanal). Vi gjorde bedömningen att mannen inte kunde lämnas kvar vid tunnelbanan, då han i värsta fall kunde ramla ned på spåret. Så vi omhändertog/LOBade honom, till hans stora förtret. Jag försöker alltid få med en LOB till sjukhus/TNE istället för till LOB-cell i polisarrest om personen inte har varit bråkig, då tanken ju är att han skall få hjälp och inte straffas för sin berusning. Kollegan påpekade att den här mannen antagligen inte skulle vara tillräckligt samarbetsvillig för att vara på ST:Göran BAS, men gick med på att göra ett försök. Han fick dessvärre rätt, så vi hamnade i arresten i alla fall.

Kort senare fick vi i uppdrag att hantera en ny LOB ifrån radion, denna gång omhändertagen av ordningsvakter på tunnelbanan. På väg ut för att hämta honom bad en kollega oss att köra hem en frisläppt man som hade plockats in utan jacka, detta då nattluften var väl kylig för att promenera i t-shirt med. Jag accepterade, och återkommer till den mannen längre ned. Den omhändertagne visade sig vara en person som drogpåverkad hade somnat på tunnelbanan, och då han väcktes av en kontrollant så hade han hotat att slå denne. Därefter hade vakterna LOBat honom. Mannen var tydligt påverkad, men fullt pratbar och gick bra att resonera med. Eftersom den hotade kontrollanten inte ville medverka så blev det ingen anmälan för olaga hot. Och eftersom det inte är särskilt meningsfullt att sätta dit en missbrukare för ringa narkotikabrott genom eget bruk, så klarade mannen sig helt ifrån rättsliga påföljder. Däremot tog vi över LOBen, och han blev inspärrad i LOB-cell i sex timmar.

Ingen av de här två männen var så drängfulla/påverkade att de om de hade observerats i en tryggare miljö hade behövt LOBas. Vad gäller den första mannen, så var det närheten till spåret och hans bristande koll/balans. Han hade dock om han hade varit tillräckligt klar i huvudet bara kunnat acceptera att bli förd till St:Göran, kliva in där utan att stöka, och så fort vi lämnat promenera ut igen. Men alkohol påverkar ju inte bara balansen utan även omdömet. Den andre mannen hade redan blivit hotfull på grund av sin påverkan och även om han var lugn med oss och vi kunde ha ett bra samtal i bilen, så fanns risken att han skulle flippa igen så länge ruset bestod.

LOB, Lagen om vård av berusade, är kanske det enskilda verktyg som ger en vanlig polis mest till synes godtycklig makt över en vanlig medborgare. Om jag som polis anser att en person är så berusad att han utgör en fara för sig själv och/eller andra eller att ha inte kan ta vara på sig själv kan jag ta med honom till arresten, och även om mitt beslut prövas av ett befäl så är risken att det inte fastställs i praktiken väldigt liten. Min bedömning görs inte enbart på grund av påverkansgrad, utan även baserat på beteende, omständigheter, med mera. En person som är stökig kan till exempel LOBas även om kamraten bredvid är fullare, då det stökiga beteendet vägs in i bedömningen av risken att han är en fara för sig själv eller andra. Därför är det också den lag som är lättast att missbruka. Jag har t.ex. hört en kollega berätta om hur hon spik nykter på sin fritid hotades med att LOBas av poliser som ogillade att hon tyckte till om hur de behandlade en person med utländsk bakgrund. Så det finns skräckexempel. Men samtidigt är det otroligt användbart att ha ett verktyg som kan förebygga brott och olyckor. Påverkan av alla droger, men framför allt alkohol, orsaker enorma problem ute på stan. Om man kan omhänderta de stökigaste fyllskallarna innan de har hunnit orsaka särskilt mycket lidande för sin omgivning så är mycket vunnet.

I slutet av det aktuella arbetspasset så fick jag och kollegan i uppdrag att förhöra en person som hade gripits misstänkt för misshandel på en tunnelbanestation precis innan vi gick på, och som sedan lagts in för tillnyktring. Han hade, stupfull, börjat mucka gräl på tunnelbanestationen, och satt nu inspärrad och misstänkt för brott. Mannen påstod att han inte mindes någonting, och hans brottsregister pekade inte heller på att han skulle vara någon större bråkstake, men tydligen hade alkoholen fått honom att helt tappa greppet. Om någon hade LOBat honom lite tidigare under kvällen hade det varit en välgärning, inte minst för den gripne själv. Efter förhör och beslut om frisläppning så bad han oss upprepade gånger om ursäkt, trots att vi förklarade att han inte hade gjort oss något och trots att han nekade till att ha attackerat någon ("jag minns inget, men det kan inte ha varit jag, jag gör inte så"), och slog sedan följe med den samtidigt släppte mannen vi tidigare LOBade på en annan tunnelbanestation på väg ut...

Nu till sist tillbaka till mannen vi skjutsade hem. Vi körde alltså hem honom då han plockats in (misstänkt för grov misshandel) utan jacka och skulle ha haft svårt att ta sig hem själv i kylan. Jag kände igen honom. En gång för något år sedan så träffade jag på honom nedslagen utanför en lokal krog. Han var då kraftigt berusad, och genomblodig, men ville inte ha hjälp utan bad mig och kollegan att dra åt helvete. Han försökte dra iväg, men jag slet av honom av bussen han hade klivit på och brottade in honom i bilen, då jag kände att han absolut behövde komma till sjukhus. Han svimmade av blodförlusten någon halvminut efter att vi fick in honom i bilen och kom iväg, så det blev blåljus till Karolinska och direkt upp på operationsbord med ett 10-tals läkare, sjuksköterskor, mm runt omkring. Det gick bra. Men om han hade fått åka iväg med bussen hade det kunnat gå värre. När jag slet med honom brydde jag mig inte om huruvida jag hade lagstöd eller ej. Men då jag väl skulle skriva på det har jag för mig att jag och befälet kom överens om att det jag hade gjort var en LOB. Användbar lag, som sagt...:-).

PS. Mer om ärendet med den blodige mannen här, och om ett senare möte med samme man här då jag grep honom för kvinnofridskränkning, också då berusad.

8 kommentarer:

  1. Hej, tack för en intressant blogg! Menar du att det i begreppet "fara för annan" även innefattas risk för ordningsstörning/brott (dvs pl13). Vet att LOB har företräde som lag, men finns det inte en poäng med att hålla isär en vårdlag från en lag som skyddar den almänna ordningen?

    SvaraRadera
  2. Hej Martin,

    Din blogg är grym! Jag loggar in nästan varje dag för att se om något nytt kommit upp. Jag har ställt ett par frågor tidigare och här kommer två till. Såvitt jag förstår är det ett brott att vara påverkad av narkotikaklassade preparat i Sverige. Bara att se 'hög ut'(i brist på ett bättre ord) kan vara anledning nog för att tvingas lämna blod / urin prov (vilken i praktiken borde innebära att man tas med till station?). Så frågan är, använder polisen denna lag på samma sätt som LOB? På sätt och vis känns den lite mer godtycklig. Dessutom, det måste ju vara svårt att som polis råka i bekymmer för att man miss bedömt att någon 'såg hög' ut.

    Ytterligare en fråga. Mer personlig nu. Jag har bott utomlands i en massa år, tre kontinenter hittills. Inget land har haft någon liknande lag. Tänker man lite på det så är situationen ganska extrem, bara att se ut på ett visst sätt kan motivera att polisen tar ens blod med våld. Vad är din personliga inställning till den här lagen? Ur polisiär synvinkel kan jag se den praktiska nyttan men samtidigt, som jag skrev ovan, så känns lagen rätt godtycklig (och om man lider av myndighetsskräck direkt skrämmande).

    Om du orkade läsa så här lång bra jobb! Och, igen, tack för en bra blogg.

    Per

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna :-)

    Visst kan risken för ordningsstörningar och brott på grund av kraftig berusning innebära "fara för annan" och därigenom skäl till LOB. Visst är LOB i grunden en vårdlag, men du kan ju även tvångsvårda psykiskt sjuka som utgör en fara för andra.

    Per, vad gäller att utföra en kroppsbesiktning i form av ett urinprov för att någon är skäligen misstänkt för ringa narkotikabrott genom eget bruk, så tas det beslutet av en förundersökningsledare och inte av en enskild polisman. Det kan även utföras på plats om en lämplig lokal finns och om polisen har tagit med utrustning, men utförs oftast på stationen. Och visst finns det ett mått av godtycklighet där med, men det är svårt att komma ifrån. I grunden så handlar det om att det är kriminaliserat att bruka narkotikaklassade preparat i Sverige, och då måste det finnas en lagstiftning som möjliggör att beivra eget bruk av narkotika. Sen får man naturligtvis använda dessa tvångsmedel med förnuft. Om lagen används för att hota någon som man vill sätta på plats, som verkade vara fallet med bloggaren Jesper Bengtsson, så är det naturligtvis helt förkastligt. Sen tvivlar jag dock på att det inte skulle finnas liknande lagar i andra länder.

    För övrigt så tar man normalt bara urin (om det inte är en person som vägrar att kissa eller om det rör sig om en drograttfylla, då tar man blod).

    Kul att du gillar bloggen!

    SvaraRadera
  4. Olaga hot kräver väl inte åtalsangivelse?

    SvaraRadera
  5. Nej, men det är helt meningslöst att skriva anmälningar på andrahandsuppgifter för något som inte kommer att gå att utreda. Det vore att tynga ned myndigheten med ännu mer administration som inte leder till någon som helst nytta. För att ha en fungerande polisverksamhet så behöver man ibland hitta ett rimligt och förnuftigt snarare än fyrkantigt sätt att tillämpa alla de regler som vi har att förhålla oss till.

    SvaraRadera
  6. Hej Martin,
    Kan inget annat än att hålla med, Grym blogg!
    Verkligen en av de vettigaste poliserna :)

    SvaraRadera
  7. Tack! Kul att du gillar bloggen :-).

    SvaraRadera
  8. Hej! Kan man verkligen bli inlåst om man bara är 16 år i fyllecell? Polisen tog in mig för fylla så jag fick ligga i fyllecell..

    SvaraRadera