fredag 5 september 2014

Barn bortfört för att könsstympas?

Jag var för kvällen på krimjouren när jag fick ett ärende i mina händer. En mamma hade anmält att hennes dotter i mellanstadieåldern hade förts bort av dotterns far. Mamman, som hade ensam vårdnad, var orolig att fadern skulle ta dottern till deras gemensamma hemland och där könsstympa henne. Mamman hade även uppgivit att fadern tidigare mot hennes vilja hade tagit flickans äldre bror till samma land där han hade överlämnats till en religiös terrororganisation för träning. Han skulle ha fått så kraftiga psykiska men av den tid han tvingades tillbringa där att han var inlagd hos psykvården nästan ett år efter att han kom hem.

Flickan hade varit borta ett par dagar redan, men ärendet verkade nyligen ha fördelats ut ifrån PKC där det var anmält. Det var väldigt mycket som var okart, men det stod att mamman hade varit vid pappans adress och knackat på, men att ingen hade öppnat. Det stod även att släktingar till pappan hade varit på besök hos mamman och druckit te i vad de uppgav var en ansats att medla, men att den bortrövade dotterns pass hade försvunnit i samband med besöket. Mamman verkade väldigt orolig.

Ingenting i polisarbetet är så viktigt som att hjälpa människor som är i fara och/eller riskerar att utsättas för grova brott/övergrepp. Det är alltid högprioriterat att få tillbaka ett barn som har rövats bort ifrån sin vårdnadshavare. Tanken på att hon när som helst kunde vara på väg ut ur landet för att där könsstympas gjorde ärendet akut.

Jag ringde jouråklagaren och fick kontakt med en åklagare som såg samma allvar som jag i situationen. Jag ville ha beslut på husrannsakan hemma hos fadern för att eftersöka dottern, vilket jag fick trots att det var sent på kvällen. Åklagaren anhöll även fadern, som alltså inte hade vårdnad om dottern, för egenmäktighet med barn. Parallellt med att några kollegor åkte ut för att genomföra husrannsakan så ringde jag upp modern för att hålla ett mer omfattande och djuplodande förhör.

Förhöret gav både mer detaljer och fler frågetecken. Modern berättade både om hur dottern hade försvunnit samt om det som hade hänt med sonen. Men det fanns flera saker som jag ställde mig lite frågande till och något i det sammantagna intrycket som gjorde mig osäker. Kollegorna fick dock napp, både fadern och dottern var hemma, och även hennes pass befann sig där.

När kollegorna som hade genomfört husrannsakan kom tillbaka så stämde jag av med dem hur det hade varit. Fadern blev arg och bestört över att polisen kom mitt i natten, speciellt då han förstod att kollegorna skulle ta med sig hans barn. Pappans nya fru fick dock gå in och väcka henne och se till att hon fick med sig sina saker. Dottern blev så klart orolig, men båda följde med lugnt. Dock hade dottern, av fullt naturliga skäl, blivit ledsen och börjat gråta då fadern förders bort för att tas in via arrestintaget (han var ju anhållen) medan dottern fick följa med en för henne okänd person för att vänta på framsidan.

Jag hade vid det här laget stämt av med mamman att vi skulle köra dottern ut till henne direkt. Jag hade förslagit att hon skulle komma till polisstationen och möta upp med oss där, men hon svarade att hon inte hade möjlighet till då hon inte hade tillgång till bil. Jag gick ut tillsammans med en kollega för att så fort som möjligt få hem dottern till sin mamma. Hon var dock ledsen, och säkert även rädd, och ville inte åka med oss. Hon hade så klart inget förtroende för någon av oss, och reagerade med att inte vilja röra sig ur fläcken. Vi vill absolut inte fösa eller släpa in flickan i bilen, så vi försökte under ett bra tag övertala henne att följa med oss, och till slut så gick det. Väl inne i bilen så lossnade det även med kommunikationen, och vi kunde prata om den nalle som hon hade haft med sig och andra mer avslappnade saker. Hon berättade dock också för oss att hon ofta vara hemma hos sin pappa, och att det var hon som hade bett honom att hämta henne dagen då hon åkte dit den här gången. Det var för att hennes mamma hade skrikit på henne. Hon sa att hennes mamma inte ville att hon skulle vara där. Vi sa till henne att vi var övertygade om att hon säkert ville det, och att hon kanske bara hade uttryck sig lite dumt då hon var arg. När flickan väl började prata med oss så blev vi hur som helst snabbt både charmade och imponerade över hur hon hanterade den svåra situationen.

När vi sedan kom fram till moderns hemadress och lämnade över dottern så hälsade de knappt på varandra. Även om man kan förstå att dottern, som var en klipsk och vaken liten tjej, hade förstått , att det var mamman som låg bakom att hon blev hämtad och att pappan satt inspärrad, så verkade det ändå förvånansvärt kallt... Hur som helst, dottern var hos sin (enda) vårdnadshavare och det fanns nu garanterat ingen risk att hon skulle föras ur landet för att könsstympas...

Nästa steg var att förhöra fadern. Modern hade då målat upp en bild av en religiös fanatiker som var kapabel att ta med sina barn till livsfarliga miljöer och utsätta dem för grova övergrepp. Den bilden stämde inte alls in på det intryck som jag fick under förhöret. Mannen var av mycket förståeliga skäl arg, orolig och kränkt, då han hade fått sitt barn taget ifrån lägenheten mitt i natten och sedan spärrats in i en cell. Men han gav ett sansat och samlat intryck. Han hade ett fast jobb, och påpekade att det var absurt att tro att han ifrån en dag till nästa skulle kunna lämna Sverige på obestämt tid. Han frågade varför vi inte hade kontrollerat med dem innan vi kom mitt i natten. Han försäkrade att han absolut aldrig skulle få för sig att könsstympa sin dotter. Han förklarade att sonens psykiska ohälsa hade börjat då han bodde hos modern (honom hade de gemensam vårdnad om) och att han hade tagit med honom till ett ställe i närheten av hemlandet för att han skulle få komma bort ifrån allt ett tag, men att det hade varit ett par månader, och inte ett år. Det kunde vi också kolla upp. Vad gäller dotterns pass, så sa han att han hade haft det sedan de hade varit utomlands tillsammans, och att han var helt säker på att det inte legat hemma hos hennes mor vid det tillfälle då hon uppgav att det hade försvunnit. Pappan berättade också att dottern ofta var hemma hos honom ett par dagar i taget, och att hon själv brukade kontakta honom när hon ville bli hämtad. Det hade hon gjort den aktuella dagen.

Förutom att pappans berättelse var trovärdig, så stämde den alltså väl överens med vad dottern hade berättat. Då jag efter förhöret kontaktade åklagaren så föreslog jag att anhållandet skulle hävas, vilket hon också fattade beslut om. När jag släppte ut mannen så bad jag om ursäkt för det som han hade utsatts för och försökte förklara varför vi hade agerat som vi gjorde. Han var så klart fortfarande arg, men visade ändå viss förståelse för hur vi hade tänkt.

Efter att jag hade avrapporterat allt vi hade gjort, så upphörde min roll i ärendet helt. Jag känner mig dock ganska säker på att det aldrig gick till åtal, utan lades ner efter att man eventuellt hade kontrollerat de saker som var lätt verifieringsbara i faderns historia. Jag vet att de utredare som tog vidare efter den natten som jag satt med ärendet tog kontakt med socialtjänsten, för det fanns uppenbarligen skäl till oro för flickan. Dock kanske det inte var med avseende på den förälder som vi först trodde. Hur som helst så hoppas jag verkligen att den lilla flickan får den hjälp med sin familjesituation som hon troligvis behöver och verkligen förtjänar.


Det är svårt att säga om vi påverkades av fördomar när vi jobbade med ärendet. Det är möjligt att vi överskattade risken att dottern när som helst kunde föras ur landet mot ett hemskt öde, baserat på en bild av mannens (familjens) etniska ursprung. Samtidigt så hade jag agerat precis likadant idag om jag hade ställts inför en identisk situation. Mamman, som ju hade ensam vårdnad, vände sig till polisen och sa rakt ut att hon var rädd att dottern när som helst kunde föras ur landet, att det var akut. Konsekvenserna om det faktiskt skulle hända gjorde det för mig omöjligt att vänta. Sen får man så klart se till att be om ursäkt när det blir fel. Och ta med sig påminnelsen om att vara vaksam mot vad som kan vara stereotypa nidbilder, oavsett vem som är källan till dem.  

3 kommentarer:

  1. Bra agerat och reagerat. Samtidigt måste det ju kännas ganska frustrerande när människor tar polisens resurser i anspråk för att de är arga på varandra ...

    Dock en fråga - borde inte mammans agerande i det här fallet rendera i en anmälan mot henne. Det handlar ju om falsk anmälan/tillvitelse där hennes agerande haft negativa konsekvenser för en annan person.
    Även om det snabbt klarades upp så är det ju inte okej att genom lögner få en annan person anhållen.

    Hoppas verkligen det ordnar sig på bästa sätt för flickan.

    SvaraRadera
  2. Tack för din text. Jag fick tipset på Facebook och skrev där "Martin Polis är riktigt bra. Klok, omdömesgill och dessutom skriver han utmärkt. Borde bli författare. Deckare?"

    Fast det känns å andra sidan mycket bra att du är just polis.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med att Martin är en bra skrivare, och att bra poliser behövs. Är glad för pappan att händelsen inte föranledde för honom en lång krångligt procedur med polis, domstol och det hela. Fickan hoppas inte fått stort men för livet. Och att de inte åter hamnar i liknande situation.

    Händelsen påminner mig om en liknande anmälan dvs. en falsk anmälan. Händelsen beskrivs på ett sådant sätt att hela fallet att polisen mitt i natten gått hem till pappan, väckt en liten flicka, tar både pappan och flickan med sig till polisstationen, spärrar in pappan, flickan först inte litar på polisen, är orolig, vill inte åka med polisbilen hem till sin mamma och annat, allt är mammans fel, som har ljugit för polisen, gjort en falsk anmälan. Och att avslutningsvis sagan slutar lycklig. Dottern lämnas tillbaka till sin mamma och pappan släpps, lite arg och kränkt men inte så farlig polisen har förståelse, och anmälan avskrivs.

    Det är ju inte första gången som polisen får in en falsk anmälan och kommer inte heller att vara sista gången. Falsk anmälan görs till och med av tjänstemän. Det faktiskt om man analyserar hela berättelsen framkommer att polisen åter har hanterat ett ärende på ett okunnig, kränkande och felaktigt sätt. Kanske gjort mamman nöjd, ”räddat” och lämnat flickan tillbaka till sin mamma. Men sättet som har agerats på väckt flickan mitt i natten och tar med sig till polisstationen, tar hennes pappa och spärrar in honom säkert har, liksom sin pappa, satt sitt spår hos flickan om inte för resten av sitt liv under väldigt lång tid framåt. Pappan har också behandlats på ett väldigt dålig, kränkande sätt att inte bara komma hem till honom mitt i natten, spärrat in honom i en cell med anledning av en falsk anmälan utan också väckt och tagit hans lilla barn till polisstationen. Jag absolut kalla inte detta för en lyckad insats, professionell och klokt sätt att hantera och lösa problem med. Lösa ett problem och orsaka ett annat problem.

    Utifrån fall beskrivningen så skulle jag tycka att polisen borde ha haft så pass mycket kunskap att kunnat agera exempelvis på följande sätt i detta fall. Stannat utanför pappas bostad och försökt först ringt en signal till pappan, kort berättat för pappan att mamman är orolig för sin dotters försvinnande, se vad man hade fått för svar. Sedan skulle först ställt frågan om det var okej att komma hem till pappan för att prata lite mera om händelsen, sedan skulle ha ringt på dörren hos pappan, (att i den här typen av anmälningar först ringa och kolla upp innan man plötsligt dyker upp hos anmälda personer skadar inte). När polisen väl gick in i lägenheten och såg att flickan faktiskt mår bra, sover (även finns en tredje person nya frun hemma) så skulle man inte ha väckt henne, utan istället försökt komma överens med pappan om en tid att återkomma på morgonen nästa dag, då flickan inte sover eller en tid som är mera lämplig på morgonen att väcka flickan. Då hade det inte heller behövt ta med pappan till polisstationen och låsa in honom i onödan. Nästa dag hade polisen kunnat tala med en vaken flicka som känner sig mindre orolig och rädd i alla fall inte på samma sätt som antas har blivit, och inte blivit vittne till att hennes pappa blir inlåst för att hon bett om och sovit hos honom, då kunnat polisen kör henne hem till sin mamma. På så sätt händelsen inte ha satt sitt spår hos flickan och pappan på samma sätt som säkert har gjorts nu.

    Men detta sätt att lösa problemet på att kunna göra ett mera rätt och säkert bedömning hastigt och på plats, inte förvärra och förstorat händelser i onödan, hade krävt kunniga, erfarna, professionella, medmänskliga poliser, som skulle ha haft lite psykologisk kunskap om konsekvenser av vissa händelser.

    SvaraRadera